مشاور رئیس نهاد جوانان در گفت‌وگو با «کسي که عضو شهر است» از مداخلات اجتماع محور در منطقه ها و مناطق سیل‌زده می‌گوید: ‏ حل و همچنين فصل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر حادثه دیده با مشارکت هم

مشاور رئیس نهاد جوانان در گفت‌وگو با «کسي که عضو شهر است» از مداخلات اجتماع محور در منطقه ها و مناطق سیل‌زده می‌گوید: ‏ حل و همچنين فصل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر حادثه دیده با مشارکت هم

|مشاور رئیس نهاد جوانان در گفت‌وگو با «کسي که عضو شهر است» از مداخلات اجتماع محور در منطقه ها و مناطق سیل‌زده می‌گوید: ‏ حل و همچنين فصل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر حادثه دیده با مشارکت هم از هلال ۱۴۷|

کسي که عضو شهر است| تصور عمومی برآن است که «کودکان زود همه چیز را فراموش می‌کنند» و همچنين این طرز فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن باعث می‌مي شود که توجه کمتری ‏به این تيم معطوف مي شود. حال آن هم‌که معمولا کودکان با اضطراب‌های شایع‌تری روبه‌رو خواهند بود و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات رفتاری کنترل نشده، ‏افسردگی و همچنين شوک از بارزترین مسائلی است که می‌تواند زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد. در زمان وقوع بلایای طبیعی همیشه ‏آن هم‌چه مورد تأکید قرار می‌گیرد، اتفاقاتی است که ناگاه حادث شده و همچنين شماری از شهروندان و مردم شهر را از جهات متنوع و گوناگون و مختلف تحت‌تأثیر قرار داده ‏است

کسي که عضو شهر است| تصور عمومی برآن است که «کودکان زود همه چیز را فراموش می‌کنند» و همچنين این طرز فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن باعث می‌مي شود که توجه کمتری ‏به این تيم معطوف مي شود. حال آن هم‌که معمولا کودکان با اضطراب‌های شایع‌تری روبه‌رو خواهند بود و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات رفتاری کنترل نشده، ‏افسردگی و همچنين شوک از بارزترین مسائلی است که می‌تواند زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد. در زمان وقوع بلایای طبیعی همیشه ‏آن هم‌چه مورد تأکید قرار می‌گیرد، اتفاقاتی است که ناگاه حادث شده و همچنين شماری از شهروندان و مردم شهر را از جهات متنوع و گوناگون و مختلف تحت‌تأثیر قرار داده ‏است. به عبارتی آن هم‌چه به‌عنوان خسارات قابل ديدن است همچون هرمی کوه یخی می‌ماند که بعد از بحران از آب بیرون مانده ‏و همچنين دیده می‌مي شود. ولي بايد توجه داشت قسمت و بخش مغفول مانده مانند آسیب‌های روانی که متاثر از این حوادث است، قسمت و بخش دیگری از این کوه یخ را ‏تشکیل می‌دهد که در زیر آب پنهان مانده است و همچنين کمتر به آن هم توجه می‌مي شود. بعد از وقوع سیل در فروردین ماه ٩٨ که خسارات ‏بسیاری به مردمان لرستان و همچنين گلستان و همچنين خوزستان وارد شد، لزوم رسیدگی به بُعد بهداشت عمومی و همچنين روانی مردمان آسیب‌دیده می‌‏مي شود تا در کنار نجات جان انسان‌ها، تأمین نیازهای اولیه غذایی و همچنين بهداشتی برای آنها به موضوع سلامت روان اشخاص متاثر از حادثه ‏نیز توجه مي شود تا از ایجاد تاثیرات منفی بلندمدت و همچنين ماندگار جلوگیری مي شود.‎ ‎
نهاد جوانان جمعیت هلال‌احمر با درک همین مسأله اقدام به طراحی برنامه جذاب و جالب و خوب‌هایی کرده که از آن هم با عنوان حمایت‌های روانی ‏و همچنين اجتماعی با تأکید ویژه بر کودکان در زمان بلایا نام برده است. رویکرد این برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها کمک به عبور کودکان، خانواده‌ها و همچنين جوامع ‏در حال بحران است که آنها را در سازگاری با شرایط جدید و همچنين دستیابی به رشد روانی – اجتماعی یاری می‌دهند. در همین راستا ‏با کبری محمدی، مشاور رئیس نهاد جوانان جمعیت هلال‌احمر به گفت‌وگو نشستیم تا با جزییات چگونگی شکل‌گیری ‏کارگاه‌های آموزشی مداخله محور و همچنين کارگاه کمک‌های اولیه روانشناختی در حوادث طبیعی با تمرکز بر اشخاص آسیب‌پذیر در ‏منطقه ها و مناطق حادثه‌دیده بیشتر آشنا شویم:  ‏
‏ نهاد جوانان جمعیت هلال‌احمر با چه رویکرد و همچنين هدفی اقدام به طراحی کارگاه آموزشی مداخله اجتماعی محور ‏کرد.‏
قبل از شکل‌گیری طرح‌های حمایت روانی اجتماعی و همچنين ایجاد فضای دوستدار کودک در‌سال شمسي ٩٠ پروتکل مداخلات اجتماعی و همچنين ‏فرهنگی طراحی و همچنين در شورای‌عالی جمعیت تصویب شد و همچنين وظیفه اقدامات فرهنگی اجتماعی را به نهاد جوانان هلال‌احمر ‏واگذار کرد. در ادامه‌ این فرایند نهاد جوانان شروع به تشکیل تیم‌ها کرد و همچنين برای عضوگیری افرادی که در حوزه‌ها و همچنين رشته‌های ‏مددکاری اجتماعی، جامعه‌شناسی و همچنين روانشناسی تحصیل و همچنين فعالیت می‌کردند، فراخوان داد.‏
بعد از عضوگیری، کارگاه‌های آموزشی حمایت روانی و همچنين اجتماعی با هدف شناسایی کودکانی که نیازهای ویژه دارند، آموزش به ‏خانواده  و همچنين مداخلات اجتماع محور برای حمایت روانی اجتماعی از کودکان، چگونگی ارجاع کودکان برای دریافت سرويس ها و خدمات بیشتر و همچنين ‏پیگیری وضع آنان و همچنين درنهایت اصول مراقبت از خود تشکیل شد.‏
‏ هدف نهاد جوانان از این آموزش‌ها انجام کار تخصصی در فرایند مداخلات اجتماعی نبود، بلکه آشنایی شرکت‌کنندگان جوون ‏با شرایط روحی روانی مردمان حادثه‌دیده بود و همچنين این‌که نحوه برخورد با مردمان آسیب‌دیده را یاد بگیرند و همچنين تاب‌آوری بالاتری ‏نسبت به شرایط داشته باشند.‏
 فضای دوستدار کودک در چه راستایی فعالیت می‌کند؟
یکی از مهمترین موضوعاتی که تسهیلگران در جلسات بحث گروهی مطرح می‌کردند، این بود که تغییرات ایجاد شده در محیط ‏زندگی کودکان سبب به مخاطره افتادن امنیت روانی آنها شده است. از همین رو در فضاهای دوستدار کودک مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري بود که هریک از ‏اعضای تیم نحوه برخورد با کودکان آسیب‌دیده را یاد بگیرند. یعنی در صورتي که کودکی تحت ‌فشارهای استرسی زیادی است یا رفتارهایی ‏که گرایش به ناسازگاری و همچنين نابهنجاری دارند را بتوانند شناسایی کنند به اشخاص ذیصلاح و همچنين مراکز تخصصی که به‌صورت ویژه‌ روی ‏کودکان آسیب‌دیده فعالیت می‌کنند، ارجاع دهند و همچنين تحت شرایط روحی حساس که به عبارتی رفتارهای ناسازگارانه دارند را یاد ‏بگیرند.‏
در اوایل‌ سال شمسي ٩٠ پروتکل فعالیت و همچنين اقدامات این دوره‌ها تهیه و همچنين به اعضای هر یک از تیم‌ها در سراسر کشور آموزش داده شد که ‏این تیم‌ها تحت عنوان (تیم‌های سحر) معروف و همچنين شناخته شدند. تیم‌های سحر بیشتر در منطقه ها و مناطق حادثه‌دیده وارد عمل می‌‌شوند. یکی از ‏ورودهای موثر تیم سحر در زلزله کرمانشاه دیده شد. بچه‌های تیم سحر در منطقه ها و مناطق متأثر از حادثه زلزله توانستند به‌خوبی فضای ‏دوستدار کودک را ایجاد کنند و همچنين با همکاری  صداوسیما و همچنين دعوت از جُنگ‌های شادی تلویزیونی و همچنين برگزاری برنامه جذاب و جالب و خوب‌های مفرح، ‏سرگرمی‌های بسیاری برای کودکان فراهم کردند.
این اقدامات قسمتی ازفعالیت‌های تیم سحر بود که سبب کاهش نگرانی و همچنين فشار روانی بر خانواده‌هایی شد که همچنين و علاوه بر دغدغه‌ معاش و همچنين ‏خساراتی که به آنها وارد شده بود، کودکان  آنها نیز وضع خوبی نداشتند. فضای دوستدار کودک بسیار مورد استقبال خانواده‌ها ‏قرار گرفت؛چراکه می‌توانستند با فراغ بال بیشتری نسبت به مسائل و همچنين مشکلاتشان عمل کنند. کودکانی که تحت‌فشار روانی و همچنين ‏استرس خواهند بود با حضور در فضاهای دوستدار کودک از نگرانی‌ها و همچنين فشارهای روانی والدین جدا می‌شوند، به عبارتی این فضاها ‏باعث می‌مي شود که بچه‌های کم سن و همچنين‌سال شمسي فارغ از فضاهای پراسترس کودکی را معنا کنند.‏
‏ مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است گفته مي شود که وجود تیم‌های سحر در شرایط بحرانی سبب تلطیف بار و همچنين فشار روانی حاصل از حوادث رخ‌داده می‌مي شود. ‏برنامه جذاب و جالب و خوب طرح‌ریزی تشکیل تیم‌های سحر را می‌قدرت اقدامی اندیشمندانه و همچنين هوشمندانه در نهاد جوانان هلال‌احمر دانست.‏
 نقش نهاد بین‌المللی یونیسف در تشکیل کارگاه آموزشی کمک‌های اولیه روانشناختی چگونه بود؟
نهاد جوانان در راستای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد با نهاد یونیسف همکاری‌هایی در برنامه جذاب و جالب و خوب‌های متنوع و گوناگون و مختلف دارد. ماحصل ‏این همکاری کتابی تحت عنوان (حداقل استانداردها برای حمایت از کودک در اقدام بشردوستانه) بود. در سال شمسي‌های ٩۵-٩۴ ‏اجرای برنامه جذاب و جالب و خوب آموزشی برای معاونان مسائل جوانان و همچنين نمایندگان دستگاه‌های متنوع و گوناگون و مختلف اجرایی سبب ایجاد هم‌افزایی بیشتر نسبت به ‏کودکان شد. اصول اصلی این کارگاه‌های آموزشی براساس این کتاب بود. این کتاب با مشارکت یونیسف و همچنين اساتیدی از خارج ‏کشور برای معاونان مسائل جوانان و همچنين نمایندگان دستگاه‌های ذیربط  برگزار شد. ‏
در این کارگاه آموزشی مفهوم کمک‌های اولیه روانشناختی، فرایند‎ ‎ارایه کمک‌های اولیه روانشناختی (آماده‌سازی، ‏Look, ‎listen &link‏)، ملاحظات فرهنگی و همچنين اخلاقی در کمک‌های اولیه روانشناختی و همچنين روش‌های مراقبت از خود، از مهمترین محورهای ‏آموزش به تسهیلگران بود.‏
از شرایط مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري شرکت‌کنندگان در این کارگاه تحصیل در رشته‌های مددکاری اجتماعی، روانشناسی و همچنين جامعه‌شناسی، سابقه ‏تجربه و مهارت بالا‌های آموزش و همچنين تسهیلگری، فن بیان و همچنين تجربه و مهارت بالا‌های کلامی و همچنين تجربه در زمینه ارایه سرويس ها و خدمات در شرایط بحرانی بوده است.‏
هدف از برگزاری این کارگاه برای همکاران دستگاه‌های اجرایی آشنایی آنها با حداقل استانداردهای مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای حمایت روانی از ‏کودکان و همچنين همین‌روش ایجاد هم‌افزایی بیشتر در بین دستگاه‌های اجرایی بود. ‏
به‌روش مثال در صورتي که وزارت بهداشت یا بهزیستی نقشی درخصوص حمایت روانی از کودکان آسیب‌دیده دارند، با تشریک‌مساعی با ‏یکدیگر نقش و همچنين نوع فعالیت نهاد مرتبط به خود را پیش‌بینی و همچنين تعیین کنند یا در صورتي که کودکی دچار اختلال روانی شده است و همچنين ‏بهزیستی کار تخصصی حمایت روانی در این حوزه را انجام می‌دهد، باید کودک به چادر نهاد بهزیستی ارجاع داده مي شود. ‏هلال‌احمر در این شرایط وظیفه تسهیلگری و همچنين شناسایی موارد نیازمند به حمایت و همچنين کمک را عهده‌دار است.‏
تفاوت دوره‌های کمک‌های اولیه روانشناختی در بلایا با دوره‌های مداخلات اجتماع‌محور حضور اعضا و همچنين تیم‌های آموزش‌دیده در ‏روزهای اول حادثه است ولي بايد توجه داشت مداخلات اجتماع‌محور ٣،٢ماه بعد از حادثه وارد عمل می‌شوند.‏
 تسهیلگران کارگاه آموزشی مداخله اجتماعی‌محور از چه موقع و همچنين با چه هدفی وارد عمل شدند؟ ‏
دوماه بعد از زلزله کرمانشاه در‌ سال شمسي ٩۶ کارگاه آموزشی تخصصی با همکاری یونیسف و همچنين نهاد جوانان برای ۴٠نفر از اعضای تیم ‏سحر برگزار شد. در این کارگاه آموزشی از اعضای تیم سحر خواسته شد تا به مدت ۶ماه مداخله‌ اجتماع‌محور داوطلبانه در ‏منطقه ها و مناطق شناسایی‌شده کرمانشاه را داشته باشند. طی ارزیابی‌های انجام‌شده ۵ منطقه در کرمانشاه که دچار آسیب و همچنين حادثه‌ بیشتر شده و همچنين ‏کودکانی که نیاز به حمایت روانی و همچنين اجتماعی  بیشتری داشتند، انتخاب شدند.‏مداخلات اجتماع‌محور در این روستاها با رویکرد اجتماعی بود؛  یعنی تیم‌های سحر با تشکیل تیم‌های مردمی اجتماع‌محور ‏معظلات و مسائل و مشکلات و همچنين مسائلی که مستقیم یا غیرمستقیم به کودکان مرتبط بود را شناسایی کردند. طبیعتا کار اجتماع‌محور برای مردمی که ‏همیشه خواهان کمک از نهاد و همچنين مراکز بالاتر بوده‌اند، بسیار مشکل است و همچنين نیاز به تلاش فراوان دارد تا یاد بگیرند منتظر عوامل بیرونی ‏نباشند. برای رسیدن به این هدف علي رغم مقاومت اولیه اهالی روستا تیم‌های سحر با سختکوشی بسیار بالغ‌ بر دوماه تنها و فقط به  ‏شناسایی اشخاص کلیدی در روستاها و همچنين برگزاری جلساتی مکرر برای اقناع اهالی روستا پرداختند، چراکه اهالی روستاها انتظار کمک‌های ‏مستقیم از سوی تیم‌های مستقرشده داشتند، درحالی ‌که از اهداف اصلی تیم‌های مداخلات اجتماعی‌محور، مشارکت و همچنين همکاری ‏مردمان آسیب‌دیده در یافتن مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات و همچنين انتخاب راه‌حل مناسب برای آنها بوده است؛ این‌که مردمان محلی همیشه به ‏دنبال کمک‌هایی از عوامل بیرونی نباشند و همچنين خود را در حل و همچنين فصل مسائل سهیم بدانند.‏یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره ۶ماهه، مداخله اجتماع‌محور منطقه ها و مناطق زلزله‌زده این بود که اهالی محلی بالغ‌ بر ٢٠ تا ٢۵ ‏پروژه تعریف کردند و همچنين در راستای حل و همچنين بررسی معظلات و مسائل و مشکلات‌شان گام‌هایی برداشتند.‏
 تفاوت این دوره‌های آموزشی مداخله اجتماعی‌محور کوتاه‌مدت با بلندمدت چیست؟
دوره‌های آموزشی مداخلات کوتاه‌مدت که برای منطقه لرستان انجام شد، به جوانان داوطلب پلدختر آموزش داده شد تا در این دوره کوتاه‌مدت با تهیه فرم‌های ارزیابی جهت شناسایی خانواده‌هایی که معظلات و مسائل و مشکلات خاص‌تری نسبت به بقیه دارند، بپردازند. به عبارتی ‏با نیازسنجی به عمل آمده، اولویتی از خانواده و همچنين اشخاص نیازمند تهیه می‌مي شود و همچنين به ارگان ذیربط ارجاع داده می‌شوند. از طرف دیگر ‏این جوانان آموزش می‌بینند ظرفیت‌های بومی و همچنين محلی که توانایی ارایه سرويس ها و خدمات و همچنين کمک‌های اساسی به خانواده‌های آسیب‌دیده ‏دارند را شناسایی کنند و همچنين موردهایی که دارای شرایط خاص بودند و همچنين بعد از حادثه سیل دچار شرایط بحرانی شده‌اند را به حد ‏تعادل برسانند. تفاوت اساسی این دوره‌های کوتاه‌مدت با دوره‌های بلندمدت اقدام جوانان داوطلب در حین حادثه و همچنين شرایط ‏بحرانی است؛ چراکه در این شرایط خانواده‌ها و همچنين اشخاص آسیب‌دیده توانایی مطالبه‌گری ندارند و همچنين این درحالی است که در مداخلات ‏اجتماعی ٣ یا ۶ماهه درشرایط بعد از بحران صورت می‌گیرد. یعنی شهروندان و مردم شهر در شرایط نسبتا باثباتی قرار گرفته‌اند و همچنين با تسهیلگری جوانان داوطلب می‌توانند در راستای حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات خود گام بردارند. مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري به ذکر است دوره کوتاه‌مدت مداخلات ‏اجتماعی در استان گلستان از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می‌مي شود.

با توجه به پیشینه فعالیت‌های موثر نهاد جوانان جمعیت هلال‌احمر در مواقع بحران درحال حاضر برای منطقه ها و مناطق ‏سیل‌زده چه برنامه جذاب و جالب و خوب‌هایی درنظر دارید؟
در راستای شناسایی مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات منطقه ها و مناطق حادثه‌دیده لرستان، گلستان و همچنين خوزستان تیمی برای ارزیابی نیازها و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات ‏موجود به این سه استان فرستاده شد. این تیم به ارزیابی نیازها و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات مردمان آسیب‌دیده به‌ویژه مسائل روانی- اجتماعی ‏کودکان و همچنين این‌که در این سه استان چه اتفاقاتی به لحاظ روانی و همچنين اجتماعی رخ داده، پرداخته است.‏
با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده در لرستان و همچنين گلستان  لزوم  برگزاری دو کارگاه آموزشی کوتاه‌مدت و همچنين میان‌مدت مداخلات ‏اجتماعی‌محور دیده شد.‏
دوره آموزشی کوتاه‌مدت با رویکرد‏case managementbasic در لرستان برای ۴٠نفر از اعضای جوون شهرستان پلدختر  ‏برگزار و همچنين در تاریخ ٩ اردیبهشت به پایان رسید. محوریت این دوره بر «مدیریت مورد» بوده است، به این معنی که جوانان هلال‌‏احمر در این کارگاه آموزش می‌بینند تا مواردی که درشرایط ویژه و همچنين خاصی قرار دارند؛ چه به لحاظ سلامت روان یا معظلات و مسائل و مشکلات ‏معیشتی که مغفول مانده است و همچنين نیاز به حمایت و همچنين ارجاع به مراجع ذیصلاح دارند را شناسایی کنند یا نحوه حل مسائل و همچنين ‏معظلات و مسائل و مشکلات‌شان را به آنها آموزش ‌دهند. این دوره‌ آموزشی کوتاه‌مدت دارای سرفصل‌های واکنش روانی بعد از بحران،‏case managementbasic، ارزیابی اولیه، شناسایی تيم‌های آسیب‌پذیر در معرض خطر، تریاژ (شناسایی تيم‌های آسیب‌‏پذیر با اولویت بالاتر) حمایت‌یابی یا بهره بري و استفاده از ظرفیت‌های محلی در حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات بوده است.‏
همچنین طی ارزیابی‌ای که از استان خوزستان انجام شد، متوجه شدیم ۵٠ روستای حاشیه‌ای این استان که در اطراف سد کرخه، ‏کارون و همچنين دز قرار دارند و همچنين در معرض مخاطرات مین خواهند بود، از همین‌رو برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای تحت عنوان آموزش مخاطرات مین برای جوانان ‏داوطلب هلال‌احمر در این استان طراحی کرده‌ایم که این جوانان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به آموزش ۵٠ روستا در ‏خوزستان که در معرض مین خواهند بود، به مدت یک‌ماه از نیمه دوم خرداد می‌پردازند.‏

 

منبع روزنامه کسي که عضو شهر است

مشاور رئیس نهاد جوانان در گفت‌وگو با «کسي که عضو شهر است» از مداخلات اجتماع محور در منطقه ها و مناطق سیل‌زده می‌گوید: ‏ حل و همچنين فصل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر حادثه دیده با مشارکت هم در تاریخ ۱۱ May 2019 | 4:38 pm منتشر شده است

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مشاور رئیس نهاد جوانان در گفت‌وگو با «کسي که عضو شهر است» از مداخلات اجتماع محور در منطقه ها و مناطق سیل‌زده می‌گوید: ‏ حل و همچنين فصل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر حادثه دیده با مشارکت هم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *